Khamis, 31 Januari 2013

BAHASA PERTUTURAN SEHARIAN DUSUN SUBPAN

BAHASA PERTUTURAN SEHARIAN DUSUN SUBPAN
Tangar mutunud runat-runat nu labou toko (dusun subpan)

Apa khabar?
Ada.. abar?

Siapa nama mu?
Osoi ada mu?

kamu dari mana?
kauh ombo kiat?
Ombo kiat muyu?

Awak/kau dari mana?
Okow ombo kiat?
Ombo kiat mu?

Kau/awak tinggal dimana?
Baya..mu mogol?
Ombo paat mu mogol?

Saya/aku dari kampung upak
Aku kiat sa kampung upak

Kau sudah makan?
Naka..kan koyo?

Mari makan
Kayo mangakan
Pariyo mangakan

Mari Minum
Kayo manosop
Pariyo manosop

Kau sudah minum?
Nakasosop koyo?


Jangan malu
Atong maiwan

Cantik bah kau itu
Adodog ba..ti okou tu


Selamat pagi
Salamat sarap

Menjelang subuh
Sumarap

Selamat tengahari
Salamat tanga runat

Selamat petang
Salamat mawi/kainiyon/kaniyon

Menjelang petang/senja
Umawi 

Menjelang malam/gelap
Tumuwong

Selamat malam
Salamat awi

Tidurlah
Matirow wo

Janganlah melepak hari sudah gelap
Atongoh mancau tumuwongoh itu

Selamat datang
Lumaga yo

Selamat jalan
Tuwoi poh

11 ulasan:

  1. bukan bahasa dusun ni....bahasa dusun tulen lain..

    siapa nama awak = ISAI NGARAN NU

    apa khabar = NUNU TABAR

    awak dari mana = ONGGO NANTADON NU

    bahasa yg awak bagi contoh tu mungkin bahasa dari suku kaum lain di sabah...tapi saya mengatakan ITU BUKAN BAHASA DUSUN..haraf maklum

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    2. sebagai contoh : Kaum Bugis.. sub kaum dalam Bugis ialah Bone, Bulu Kumba dan sebagainya.. sorry gunakan bangsa Bugis sebagai contoh.

      Padam
    3. Dusun Subpan adalah sub suku daripada Dusun. jangan terlalu awal mengatakan bahasa yang di paparkan di atas adalah bukan bahasa dusun. mungkin kamu tidak tau yang ada banyak sub suku di dalam bangsa Dusun dan kami adalah di antaranya iaitu Dusun Subpan. mungkin awak sendiri tidak mengetahui awak Dusun apa kan?? Subpan adalah kaum minoriti yg pada masa kini mendiami Kg Bukit Belacon, Segama, Kg Ulu Segama (secara am nya) dan Kg Rancangan Silabukan. Kaum Subpan origin adalah dari kawasan Kuamut.

      Padam
  2. Ini sebenarnya bahasa dusun. Mgkn saudara yg d atas tu fikir bahasa dusun asli ialah bahasa dusun yg resmi dipakai d radio. Bahasa dusun rasmi d radio seperti yg saudara di atas bagi sebenarnya bahasa central-dusun dan northern-dusun yang byk dipakai d tambunan, keningau, ranau, papar, kota belud, kota marudu yang umumnya dari suku dusun bundu-liwan, tindal, kimaragang dan sebagainya. Sedangkn masih banyak sub suku dusun lain yang dialek dya berbeza dari bahasa dusun yang dipakai d radio. Contohny Bahasa dusun sub suku seperti subpan, bonggi, rungus, lotud, tutong, bisaya, tatana dan sebagainya. Jadi saudara x bole bilang bahasa dusun subpan bukan kategori bahasa dusun asli.

    BalasPadam
  3. Btl tu. Dusun subpan nye mmg bahsa dusun cuma lain dialek dya. Kn bhsa dusun yg kau bagi itu bahsa dusun liwan dari ranau-keningau-tambunan? Cuba kau pg d kuala penyu tw d Beaufort, dialek dusun dya lagi lain. Bahasa melayu saja pn byk dialek. Coba kw dgr melayu kelantan, jauh sgt dari logat melayu lain tp dya tetap melayu. Sy nye dusun bundu-liwan, sy tgk byk bhsa subpan sama ngn bahasa dusun sy. Contoh tumuowong jg menjelang mlm dlm bhsa dusun kami, saumarap jg menjelang pagi dlm hhsa kmi. Mari makan dlm bhsa dusun bundu-liwan ialah "kano mangakan". Sama saja cuma logat tw sebutan ja.lain.

    BalasPadam
  4. Bahasa subpan tidak banyak bezanya dengan bahasa-bahasa sub etnik Sungai seperti makiang, sinabu, kalabuan dan sebagainya. Ternyata suku subpan adalah suku Sungai, bukan suku Dusun.

    BalasPadam
  5. Sungai itu juga sebenarnya adalah Dusun, cuma pecahan dr Dusun. Zaman British, Sungai jg disebut Dusun. Bahasa Sungai cuma "corrupted" dari bahasa Dusun.

    BalasPadam
  6. Bahasa Subpan ini aslinya tidak sama dgn bahasa Sungai, tp kerana pengaruh bahasa Sungai maka mereka skg bertutur pakai bahasa Sungai. Sy tgk bahasa di atas pun banyak pakai istilah2 yg umumnya dipakai oleh dialek central Dusun, membuktikan Subpan ini mmg Dusun origin. Perkataan yg hampir sama dgn bahasa dialek di tempat kami misalnya :

    Dusun Liwan dan Dusun Subpan

    Dusun Subpan
    = Naka..kan koyo?
    Dusun Liwan
    = Nakaakan kono?

    Dusun Subpan
    = Kayo mangakan
    Dusun Liwan
    = Kano Mangakan

    Dusun Subpan
    = Sumarap
    Dusun Liwan
    = Sumarap

    Dusun Subpan
    = Tumuwong
    Dusun Liwan
    = Tumuwong

    BalasPadam
  7. Terbaik...sy dusun liwan...d kolej dulu geng dgn dusun tamapruli...lama2 t'ikut2 dgn loghat dorg hehe

    BalasPadam
  8. Sya kerja 10 tahun di Lahad Datu dan cukup bangga mengatakan bahawa Dusun Sagamo atau Dusun Subpan satu rumpun sama KadazanDusun. Kalau sudah minum sama kawan2 di Segama, bulih pula berpaham sesama kami punya bahasa. Bahasa Dusun yang sya pakai ialah campuran Liwan,Tuhawon & Tangaa. Sya pun belajar bahasa Dusun Subpan sikit2 dan ada mengahsilkan sajak dengan bantuan kawan2 sana. Projek sya seterusnya ialah buat lagu Dusun Subpan. (Farouq Omaro, Papar)

    BalasPadam

Sila tinggal kan komen anda disini