Isnin, 18 Januari 2010

PERUBATAN TRADISIONAL




PERUBATAN TRADISIONAL

Suku kaum Subpan juga mempunyai kaedah perubatanya sendiri iaitu seperti mengurut,herba,dukun dan bomoh.

Mengurut selalunya dilakukan oleh bidan-bidan untuk  wanita yang mengandung,sakit perut atau salah urat. Herba pula adalah daripada daun-daun dan akar-akar kayu,direbus untuk diminum atau ditumbuk lumat untuk ditampal ditempat yang sakit ada juga yang dibakar dan dicampur dengan tulang binatang untuk tangas kering (manangos/manguggub).

Dukun pula akan mengubat dengan cara menawar ditempat yang sakit dengan menggunakan kapur siri atau arang daripada benda-benda yang dibakar serta menawar air untuk diminum oleh pesakit.(mangadua)

Bomoh pula akan merawat pesakit dengan bacaan ayat-ayat mentera dan memanggil roh seperti memukul mangkuk untuk memanggil semangat orang yang sakit, sekiranya pesakit terkena kacau oleh benda halus atau semangat orang mati bomoh tersebut boleh melihat nya (mamulih). tetapi apabila pesakit itu susah diubat termasuk doktor-doktor pun sudah tidak dapat merawat maka jalan terakhir adalah GADIEN tetapi ramai yang tidak mahu lakukan rawatan tersebut kerana apabila orang itu sudah sakit teruk sampai badan sudah berbau tapi nyawanya tetap ada, kecuali panggil bomoh yang pandai untuk menanggalkanya. Dan banyak lagi kaedah perubatan tradisional suku kaum dusun subpan yang belum dapat di catat disini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sila tinggal kan komen anda disini